Destinul nostru e Hristos...


...s-a nascut intr-o familie in care ateismul era la el acasa,tatal-profesor de filosofie -era ateu,Savatie a facut studii de filosofie ,dar a renuntat si a urmat calea Domnului.Este filosofia in contradictie cu religia crestina?De ce nu pot ele merge impreuna?...sau pot...?!
.......................................


http://savatie.wordpress.com:


"SAVATIE (ŞTEFAN BAŞTOVOI) - ieromonah, poet, prozator, publicist şi editor. Studii de pictură, FILOSOFIE şi teologie. Membru al Uniunii Scriitorilor şi al Uniunii Jurnaliştilor din Republica Moldova.

Este deţinătorul Premiului pentru Poezie al Uniunii Scriitorilor din Moldova, pentru volumul Elefantul promis (1996) - pentru acelaşi volum a mai obţinut Premiul Salonului Naţional de Carte de la Iaşi şi Premiul pentru debut al Fundaţiei Soros. În 2007 a obţinut Premiul Uniunii Scriitorilor din Moldova pentru Eseu pentru volumul Ortodoxia pentru postmodernişti (Cathisma, 2007).

În 2008 două volume, romanul Nebunul şi, respectiv, Cînd pietrele vorbesc (eseu) au obţinut premiul Salonului Internaţional de Carte de la Chişinău oferit de Consiliul Europei, prin reprezentanţii săi în teritoriu.
Ca poet, este prezent în antologii din SUA, Franţa şi Germania.

În 2005, la invitaţia scrisă a Patriarhului Teoctist, a făcut parte din Comisia pentru validarea textelor liturgice de pe lîngă Sfîntul Sinod al BOR, participînd la scrierea slujbelor sfinţilor Grigore Dascălu şi Gheorghe la la Cernica.

Savatie Baştovoi este unul dintre cei mai citiţi autori de limbă română, tirajul cumulat al cărţilor vîndute în perioada 2001-2008 fiind de circa 200.000 de exemplare.

Cărţi de referinţă: Elefantul promis (poezie, Ed. Arc 1996), Iepurii nu mor (roman, ed. Aula 2001; ed. Polirom 2007), Nebunul (roman, ed. Cathisma 2006), Ortodoxia pentru postmodernişti, Între Freud şi Hristos, A iubi înseamnă a ierta.

Este fondatorul şi directorul Editurii Cathisma din Bucureşti.
Din 1998 este frate al mănăstirii Noul Neamţ."

In noiembrie 2005,Printele Savatie Bastovoi a fost prezent in Banie la festivalul de conferinte organizat de A.S.C.O.R Craiova.Atunci am realizat un interviu cu parintele,interviu care a fost difuzat la Radio Oltenia Craiova(eram colaborator) si publicat in revista A.S.C.O.R-ului "ECCE HOMO",anul XI,nr.12-2005

Alina Costea:
Parinte,sunteti un simbol al prieteniei dintre romanii din Basarabia si cei din Romania.Sunteti nascut la Chisinau.Cand ati venit in Romania?Exista destin?

Ieromonah Savatie Bastovoi:
Am venit tanar in Romania,in vremea liceului.Simbol este Grigorie Vieru...,eu Savatie-preot monah.
Destinul nostru-i Histos,in acest sens avem un destin.
Datori suntem cu dragoste fata de toata lumea.Eu incurajez sa-i iubim pe toti si sa iubim poporul nostru in masura in care nu ne despartim de alti oameni si aceasta ravna de neam nu ne influenteaza gandirea,atitudinea fata de alte popoare.A-ti iubi poporul nu inseamna a-i uri pe ceilalti cum inteleg extremistii.Relatia noastra este cu fiecare om in parte.

A.C.:
Inainte de a fi ieromonah sunteti un om de cultura...

I.S.B.:
As vrea sa ajung ziua in care inainte de a fi un om de cultura sa fiu un ieromonah.De-ar fi sa ajung ziua asta...

A.C.:
Ati scris poezie si ati fost premiat pentru aceasta...

I.S.B.:
Ceea ce ma reprezinta acum sunt psalmii.In acestia se regaseste sufletul meu mai bine decat in poeziile pe care le-am scris candva.Psalmii sunt culmile artei,sunt ceea ce rezulta in urma intalnirii dintre Dumnezeu si om.In poezii am scris despre iubire.Poeziile mele le gasiti pe internet si in carti.

A.C.:
Acum mai scrieti versuri?

I.S.B.:
Acum nu mai scriu,dar mai sunt membru al Uniunii Sciitorilor si am toata dragostea catre oamenii de acolo.Am prieteni pentru ca nu ma despart de nimeni.Si sa nu uitam ca un barbat care este toata viata poet n-a facut nimic...!(rade!)

A.C.:
Ati scris carti despre tineri...

I.S.B.:
Eu scriu despre sufletul omenesc si voi mai scie cu mila lui Dumnezeu.Eu nu gandesc in functie de varsta pentru ca Evangelia s-a adus tutuor oamenilor si tineri si batrani.Sufletul trebuie sa ramana tanar prin smerenie.Cata vreme intrebi esti tanar,cata vreme cauti esti tanar.Prin intrebare,prin smerenie suntem tineri ,suntem ai lui Hristos.

A.C.:
Ati pictat...

I.S.B.:
Am facut pictura adevarata.Mai nou m-am apucat sa pictez si icoane si am o mare bucurie sa fac asta .Asfel descopar mare libertate,satisfactie atat pentru suflet,cat si pentru mintea unui artist care s-a jucat candva cu culorile.Icoana in esenta ei trebuie sa fie simpla pentru ca Dumnezeu este simplu.

A.C.:
Ce va propuneti pentru viitor?

I.S.B.:
Nu prea imi fac planuri.Scriu la o carte care as vrea sa cuprinda niste eseuri,ganduri despre iubire,tradare si altele.Dar,scrise asa ca un mozaic intr-un limbaj simplu,direct,cumva poetic.

A.C.:
Cuvioase parinte va multumesc pentru acest interviu.Va asteptam si altadata in Craiova pentru a ne impartasi prin cuvant...

I.S.B.:
Sunt pentru prima data aici,dar cred ca nu ne vom mai desparti de acum incolo,pentru ca daca ne despartim cu trupul,sufletele noastre raman impreuna!Am gasit aici intelegere,dragoste si apropiere si as vrea sa ramana asa.Amin!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

13 ani fara Sebastian Domozina